Keywordonderzoek

Home >> Kies een dienst >> Keywordonderzoek

Keywords voor Google, hoe vind je ze, wat doe je ermee en wat mag je ervan verwachten?

Sprak jouw webdesigner jou over je keywords voor Google? Of las je zelf al iets over SEO en hoe zoektermen jou in Google naar een betere ranking kunnen helpen?


Wil je goede teksten op jouw website, dan krijg je meestal te horen dat keywords wonderen doen. In zekere zin is dat ook zo. Toch is enige nuancering nodig. Zoekwoorden zijn een hulpmiddel. Maar ze zullen jouw site niet de hoogte incatapulteren. Houd altijd in gedachten dat zowat 50% van het internetverkeer op vandaag via betaalde advertenties komt. Tien jaar geleden was dat nog maar 20%. Ondanks het afnemend aandeel is het organisch webverkeer - surfers die op jouw website terechtkomen via de niet-betaalde zoekresultaten in Google - bijgevolg ook nog altijd 50%. Een niet te verwaarlozen aandeel dus.


We geven je graag concrete informatie over hoe jij de juiste zoektermen vindt. En wat ermee te doen. Check zeker ook eens onze pagina over SEO-optimalisatie. In tegenstelling tot veel uiterst holle en vage video's waar je niets aan hebt, geeft Wordpower Tekstbureau jou wel concrete en meteen toepasbare tips!


Wordpower Tekstbureau benadert keywordonderzoek en SEO zonder franjes of zonder er meer van te maken dan het is. Exacte wetenschap is het alvast niet. Wat is het dan wel? Kennis van jouw markt en doelgroep. Een intens streven om de vraag en behoefte van jouw mogelijke klanten zo goed mogelijk te beantwoorden via je webtekst, maar evenzeer via de structuur van je website en de interne en externe links. Op die manier ben je duidelijk voor zowel Google als jouw bezoekers, ben je vindbaar en rendeert je website meer. En laat ons een kat een kat noemen, daar kruipt wat werk in. Laat je dus niets wijsmaken.


Wordpower Tekstbureau helpt je graag de taal van jouw prospects te vinden.

Wat zijn keywords, zoekwoorden en zoektermen?


Keywords of zoektermen zijn de woorden die mensen gebruiken wanneer ze online op zoek gaan naar informatie. Om diverse redenen en met diverse zoekintenties. Denk maar aan de dingen die jij op Google zoekt elke dag. 


  • Je zoekt informatie: vb 'Wanneer zaai je best een gazon'
  • Je wil vergelijken: vb 'Grasmaaiers vergelijken'
  • Je wil iets online kopen of bestellen: vb 'grasmaaiers online'
  • Je wil iets lokaal kopen of bestellen: vb 'grasmaaiers Gent'


Keywords zijn de effectieve zoekwoorden die mensen gebruiken voor jouw producten of diensten. In bovenstaande voorbeelden is dit 'grasmachine' of 'gras'. Vanuit deze zoekwoorden ga je op zoek naar zoektermen. Zoektermen of long tail keywords zijn dan de effectieve vragen die mensen stellen. 


Deze zoekintenties zijn van goudwaarde en vertellen je veel over het surfgedrag van je mogelijke klanten. Bied je op jouw webpagina een goed antwoord op deze vragen? Dan verhoog je de kans dat Google jouw pagina als antwoord ziet en jouw pagina hoger rankt. Met als gevolg dat je website drukker bezocht wordt. 


Verkoop je daarom automatisch meer? Misschien. De eerste stap is alvast gezet.  De volgende opdracht bestaat erin de bezoekers goed te begeleiden op je site en hen te overtuigen dat jouw aanbod een meerwaarde voor hen betekent.


Een website zonder bezoekers is als een goed restaurant in de woestijn. Geen kat die langskomt. Een goede website is de centrale hub van waaruit al je marketingacties - digitaal en offline - gestuurd worden. Zorg dus dat jouw website een antwoord biedt op online vragen, via de juiste keywords of zoekwoorden en zoektermen

Hoe vind je de juiste zoekwoorden voor jouw website?

Er bestaan diverse tools om de keywords en zoektermen te vinden die vaak voorkomen in jouw sector. Enkele voorbeelden zijn Google Keyword Planner, Ahref="javascript:void(0)"s, Moz, Semrush, Keywordtool, met allen een vergelijkbare werking. Je geeft jouw  product of dienst in en krijgt een overzicht van het aantal keer dat mensen op dat woord zoeken per maand. Daarnaast krijg je zoeksuggesties - de zogenaamde long-tail zoekwoorden  - en een inschatting van de moeilijkheid om met dat woord te scoren. Of anders gezegd: een indicatie van het aantal concurrenten dat al rond dit keyword werkt. 


Daarom is het belangrijk om je te onderscheiden van de meeste bedrijven, die louter mikken op het gebruik van keywords met het doel zoveel mogelijk te soren. Wordpower Tekstbureau kiest voor een andere aanpak, vooral omdat Google de oude manier van 'volproppen met keywords' steeds vaker afstraft. Maar evenzeer omdat je met een te enge blik wel eens op de verkeerde zoekwoorden zou kunnen focussen.


Hoe gaan wij tewerk bij het zoeken naar jouw keywords als input voor de opbouw van jouw website? We doorlopen de volgende stappen:

  1. We bekijken de online spreektaal, marktvraag en informatiebehoefte van de doelgroep
  2. We gaan op zoek naar woorden en termen in jouw eigen data, webverkeer, online en offline media
  3. We gaan op zoek naar woorden en termen van de grootste concurrenten. Waar scoren zij op?
  4. We onderscheiden patronen in zoekgedrag, wat uiting geef aan verschillende zoekintenties. Wie zoekt wat waarom?
  5. We analyseren hoe groot de concurrentie is op de keywords of zoektermen die het best scoren
  6. We kiezen de keywords en zoektermen waar we op focussen en ontwerpen een logische structuur voor je website.



Hoe zet je die keywords nu het best in? Ontdek het op de pagina over Search Engine Optimization  of SEO.

CONTACT

Andy Huvaere

Wordpower Tekstbureau

Wordpower Tekstbureau