SEO-tips

Home >> Kies een dienst >> SEO-tips

SEO-tips

Wil je gezien worden op de zoekresultatenpagina van Google? En zo meer bezoekers op jouw website verwelkomen? Dat doe je door jouw website te optimaliseren voor zoekmachines. Maar wat is nu het belangrijkste als je SEO of Search Engine Optimization wil toepassen op jouw site?


Het allerbelangrijkste eerst: ken of ontdek de zoekintentie of de zoekopdracht van je doelgroep. Alleen als je weet welke zoekintentie jouw mogelijke klant heeft, bouw je je website logisch op. Daarvoor zoek je welke zoekopdrachten men gebruikt en daaruit destilleer je de juiste zoekwoorden of keywords en de juiste zoektermen. Je maakt een weloverwogen keuze en van daaruit optimaliseer je jouw website.

Maar hoe doe je dat, SEO toepassen op jouw website? Dat wordt duidelijker als je iets meer weet over Google Search.

Hoe werkt Google search?

De zoekalgoritmes van Google baseren zich op zo'n 200 parameters. Op basis van die parameters indexeert Google jouw webpagina's. Dat gebeurt door een zogenaamde 'crawler' die voortdurend het hele net afschuimt.


De index die de crawler aan jouw pagina toekent, is een score op basis van de regels of algoritmes. Die score bepaalt je ranking op de zoekresulatenpagina van Google, de zogeheten SERP of Search Engine Results Page.


Een makkie, denk je dan. Even de algoritmes bekijken. Helaas moeten we je teleurstellen. De algoritmes zijn net als de samenstelling van Coca Cola een goed bewaard geheim. Wie beweert ze helemaal te kennen, is head engineer bij Google... of maakt je iets wijs.






De beste bedoelingen van Google

SEO tips

Toch geeft Google behoorlijk wat inzichten vrij die belangrijk zijn. Zo is de basis van SEO en het vertrekpunt voor de optimalisatie van jouw website vrij gekend. De regels veranderen ook om de haverklap. De reden hiervoor is begrijpelijk. Google wil mensen de beste informatie geven op basis van de zoekopdrachten van haar gebruikers. Dus zoekt ze de websites met de beste antwoorden. Nieuwe technologische mogelijkheden en bijkomende inzichten worden zo vertaald in aanpassingen van de algoritmes.


Daarom is het niet langer een goed idee om jouw pagina's vol te proppen met keywords. Vijftien jaar geleden scoorde je daarmee wel. Het aantal zoekwoorden was toen de allesoverheersende parameter waarmee Google jouw site indexeerde. Daarenboven was jouw online concurrentie veel beperkter. Wie toen al SEO toepaste met vrij rudimentaire middelen, die scoorde meteen hoog. De webteksten mochten zelfs lijken op een berg samengegooide woorden van een tweejarige. Dat verhaal is dus voorbij.


Vandaag is de structuur van je website én de meerwaarde die deze biedt via goede webteksten veel belangrijker geworden. Zowel voor Google, als voor de mensen die je website bezoeken. Ook het aantal backlinks naar je website is cruciaal. En die moet je verdienen...via goede content op je website, maar evenzeer op je blogpost, je sociale media, je nieuwsbrief, etc.


Keywords zijn dus nog altijd heel belangrijk, maar je gaat er best niet meer op dezelfde manier mee om zoals dat anderhalf decennium geleden gebruikelijk was.

Hoe verwerk je keywords of zoekwoorden?


Even beginnen met een uiterst belangrijk gegeven: de onderkende zoekintenties bepalen de structuur van je website. Heeft je zoekterm een maandelijks zoekvolume van 110 of meer? Dan verdient die samen met de verwante woorden een eigen pagina. Als die relevant is voor jouw bedrijf of zaak natuurlijk. 


Heb je een logische structuur opgezet? Dan maak je werk van je on-page en off-page SEO. On page staat voor de optimalisatie binnen je eigen website, off-page betreft de link-building waardoor je probeert bezoekers op je website te verkrijgen via een doorverwijzing van een andere website. 



On Page SEO


Hoe optimaliseer je je webpagina concreet voor Google? Naast je consistent verhaal specifiek gelden een aantal richtlijnen:


SEO keywords waar zetten

Paginatitel - Title

Elke webpagina heeft een unieke paginatitel. Het is de blauwe tekst die in Google zoekresultaten bovenaan staat.  Vuistregel: jouw zoekterm vooraan, een teken, gevolgd door jouw merknaam. Deze titel is de eerste eyecatcher voor de surfende mens. Wees hier dus duidelijk. Richtlijn: maximum 65 tekens, spaties inbegrepen. Meer is geen drama, maar dan zal Google je titel afkappen. En waarom zou je dat niet vermijden?


Meta beschrijving - Meta description

De meta description blijft een belangrijk item binnen je SEO. Niet zozeer voor je ranking op Google, maar wel omdat het je eerste verkoopspraatje is. Het is dé kans om een goede eerste indruk te maken op mensen die je website in de zoekresultaten zien verschijnen. En je weet hoe belangrijk een goede eerste indruk is. Vertel hier over jouw aanbod, jouw merkbelofte. Over wat jou uniek maakt. Vuistregel: jouw zoekwoord of zoekterm vooraan, een voordeel voor de klant en finaal een call-to-action.

Vuistregel: zo'n 145 karakters. Speciale tekens zijn een plus.

Webteksten - Webcopy

Ook de inhoud van je pagina zelf heeft invloed op de vindbaarheid door Google. De crawler scant immers je tekst en ook al leest hij helemaal niet zoals een mens dat zou doen, toch is hij in staat de inhoud van je webtekst naar waarde te schatten. Wat de indexering beïnvloedt. Vuistregel voor je content: Geef elke pagina een unieke H1-header waarin je zoekwoord vermeld staat.  Vermeld in je eerste alinea nog één à twee keer je zoekwoord of zoekterm. Schrijf een samenhangend geheel met woorden die relevant zijn voor het onderwerp. Gebruik synoniemen, zeg dingen anders. Boei, grijp, charmeer en prikkel.


Eénmaal mensen op je website terechtkomen, wil je ze het liefst daar houden. Breng daarom een samenhangend verhaal. Zet de must-knows, de belangrijkste informatie waarvan je wil dat mensen ze zeker oppikken, vooraan. Val met de deur in huis. Nice-to-knows komen verderop in de tekst.



Alt Tekst

Gebruik je foto's op je pagina? Laat ook Google opmerken waarover deze gaan. Dat doe je door een Alt Text aan de foto toe te kennen, die bij voorkeur je keyword of zoekterm bevat. 

Off page SEO: Link Building en Inbound Marketing

Off page SEO slaat op alle SEO-inspanningen die je doet op webinfrastructuur die niet jouw eigendom is. We spreken dan vooral over links van andere websites naar die van jou, maar evenzeer over jouw posts op Facebook, Twitter of Youtube, jouw nieuwsbrieven, jouw persberichten enzovoort. 


Link building

Die externe verwijzingen of backlinks naar jouw eigen centrale hub werken enerzijds als catalysator van verkeer naar jouw site en anderzijds als authoriteitsmeter. En die twee versterken elkaar.


Mensen komen via die externe link of backlink op jouw site terecht. Hoe meer externe links, hoe meer verkeer je mogelijk naar jouw website trekt. Anderzijds; hoe meer backlinks, hoe belangrijker Google jouw webhub zal inschatten. Anders zouden anderen niet naar jou verwijzen, toch? Dus, hoe meer backlinks, hoe belangrijker je site, hoe meer authoriteit Google jouw site toedicht, hoe hoger je rankt... en hoe meer organisch webverkeer.


Extra factor hierbij is dat Google meer waarde hecht aan een link van een site met hoge autoriteit naar jouw website, dan aan een link van een onbekende kleine speler. Anders gesteld: bij link building gaat kwaliteit boven kwantiteit. Een link van 'De Standaard' naar jouw website, wordt bijvoorbeeld als belangrijker beschouwd dan een link van je plaatselijke wijkkrant. Wat vroeger werkte, je site door zoveel mogelijk online bedrijfsdriectories laten opnemen, is vandaag niet meer zo'n goed idee. Toch niet als je het doet om te scoren in Google.

Link Building - backlinks - SEO-tips
Inbound marketing SEO - tips

Inbound marketing

Waar de klassieke marketingmethodes zich vooral richten op éénrichtingsommunicatie, creëert de adverteerder via inbound marketing meerwaarde, informatie en hulp op maat. Inbound marketing is een perfect voorbeeld van off-page SEO.


Met inbound-benadering ga je betekenisvolle relaties aan met vreemden, prospects en klanten. Inbound betekent mensen 'ontmoeten' in hún omgeving. Interageren op de sites, platformen en netwerken waar ze zich het best voelen en die ze waarderen. Als start voor een langetermijnrelatie waarbij ze op hun eigen tempo door de buyers journey stappen. Daarbij worden ze via diverse digitale kanalen zoals mail, blog en sociale media naar de centrale content hub geleid. Die content hub kan bijvoorbeeld jouw website of landing page zijn.


Wil je meer ontdekken over inbound marketing als SEO-strategie? Check dan even onze blog.

Wil jij hoger scoren in Google?


Schrijf bovenal voor je bezoeker, niet voor SEO


SEO is en blijft schrijven voor de bezoeker. Hoe duidelijker uw website, hoe hoger Google uw website zal raten. Zo komt u hoger in de ranking. Worpower Tekstbureau bekijkt voor jou graag hoe je website lezer- én Google vriendelijker kan. Voor een betere ranking, duidelijke structuur, vlotte leesbaarheid en meer bezoekers op je site!




CONTACT

Andy Huvaere

Wordpower Tekstbureau

Wordpower Tekstbureau