Schrijftips van de copywriter

Home >> Schrijftips van de copywriter

Gratis tips van jouw copywriter

Misschien had jij het volgende ook al eens voor. Je denkt snel wel even een tekstje te schrijven, tot je eraan begint. Je vindt de juiste woorden niet, draait maar wat om de hete brei heen en twijfelt of jouw finale tekst volstaat om jouw publiek te overtuigen. Daarom schakelen mensen een copywriter of tekstbureau in.


Dat is best raar, want je kent jouw product, dienst en vak door en door. Het is zonneklaar dat je je producten in een persoonlijk gesprek kan verkopen. Maar hoe breng je je jouw boodschap begrijpelijk onder woorden in een tekst met een doel? Dat tekstje dat er naar je gevoel wel vlugvlug zou komen, maar dat meer denkwerk vereist dan gedacht. Klinkt dit bekend voor jou?


Goed nieuws: je bent niet de eerste die hiermee worstelt. En allerminst de laatste. We geven je alvast wat gratis schrijftips.


Schrijf in gedachten voor één persoon


Wie kan jouw producten het best gebruiken? Wie is het meest gebaat met jouw diensten? Je hebt ongetwijfeld een beeld van jouw ideale klant


Haal die ideale klant voor de geest. Hij of zij die het meeste voordeel of genot ervaart met jouw product of dienst. Beschrijf geslacht, leeftijd, gezinssituatie, hobby's. Geef hem of haar een naam! Zo breng je automatisch de juiste toon in je tekst, schrijf je  meer vanuit de leefwereld van je klant en ben je doelgerichter. Je argumenteert juist en speelt in op het gevoel van de lezer. Mensen beslissen nu eenmaal eerst emotioneel. Om daarna hun beslissing rationeel te rechtvaardigen. 



Schrijf over voordelen voor je lezer, niet over producteigenschappen


Want: Als mensen niet voelen wat jouw product of dienst hen oplevert, dan maak je geen schijn van kans. Turn features into benefits. De technische aspecten van jouw product zullen geen emotie teweegbrengen. Verwerk je in je tekst die producteigenschappen als voordelen voor de lezer, dan gaat het bloed ongetwijfeld sneller stromen en is de kans dat je interesse wekt gevoelig groter.


Bijvoorbeeld: 'de nieuwe cabrio opent zijn dak in 5 seconden.' Een pure producteigenschap. Maak je daarvan: 5 seconden. Zolang duurt het voor jij met je nieuwe cabrio onder de blote hemel cruist', dan maakt dat een wereld van verschil. De lezer ziet zich letterlijk cruisen. En voelt al hoe het zou voelen na de koop. Hij krijgt 'goesting'. 


Let ook op met gigantisch originele en creatieve teksten. Creativiteit is goed, zolang dat niet ten koste gaat van efficiëntie. Ook jij kent ongetwijfeld voorbeelden van schitterende advertenties waarvan je je de storyline nog herinnert, maar waarvan je helemaal niet meer weet over welk product het eigenlijk ging. Zelfs niet na 158 views of spots! Keep it simple, is meestal een goed advies, ook wanneer je schrijft.

Beroer je lezer met een goede headline of koptekst

Een copywriter is
schrijftips van jouw copywriter

Kies een headline die omschrijft waar de pagina over gaat en het voordeel voor de lezer in zich draagt. Een kop die prikkelt. Hij is immers het eerste wat de mensen onder ogen krijgen. Een paar seconden maar. Zolang gunt de lezer jou om zijn aandacht te grijpen en vast te houden. Lees meer. Dat geldt voor alle soorten teksten


Hoe jouw eerste woorden aankomen, bepaalt dus de reactie van je lezer. Ofwel leest hij over je heen, of je raakt een snaar en hij leest verder. Een beetje zoals jij een artikel in de krant aanvat. Interesseert de kop jou niet? Dan is de kans klein dat je het artikel leest, toch? Zo gaat het ook met jouw webteksten, advertenties, brieven, etc. Voor E-mails vervult de onderwerpregel die rol.


Een stevige 8 op 10 lezers doen de moeite om je headline of titel te lezen, als het oog erop valt. Amper 2 onder hen zullen voorbij de headline naar de body copy gaan en verder lezen. Het belang van een goede headline kan je dus niet overschatten.

Hoe schrijf je een goede headline?

  • Wees niet te snel tevreden. Schrijf minstens tien mogelijke headlines en kies er finaal de beste uit. Vraag gerust de mening van anderen.
  • Beperk het aantal woorden in de headline. Ideaal is vijf, al is zes à zeven even goed als de boodschap helder is.
  • Zorg dat de headline voldoet aan minstens drie van volgende vier eigenschappen:
    • is hij uniek? Of zou hij evengoed voor een ander product of dienst kunnen dienen?
    • is hij uiterst specifiek? Of blijf je generalistisch met holle woorden als 'meer' en 'beter'? 
    • is hij bruikbaar? Of straalt hij geen enkel voordeel voor de lezer uit?
    • straalt hij dringendheid uit? Of mag de lezer je boodschap meenemen voor later en bijgevolg vergeten?


Wat doet een goede headline?

  • Hij trekt de aandacht.
  • Hij selecteert jouw publiek.
  • Hij levert een complete boodschap.
  • Hij trekt de lezer de eigenlijke tekst binnen.

Vermijd jargon en gooi je pretentie overboord


Dit zal je mischien niet graag horen, maar jouw mogelijke klanten hebben niets aan de verkondiging van jouw uitgebreide expertise in je blog of mailing. Spreek je ze niet aan in hun eigen woorden en op hun kennisniveau, dan begrijpen velen van hen er waarschijnlijk geen snars van. En onbegrip is een afknapper voor een mogelijke koop. Zorg dus dat jouw teksten begrijpelijk zijn. Schrijf in de taal van de lezer. Wees geen wijsneus.


Hoe vermijd je overmatig gebruik van jargon of vaktaal?

Een handige tip om te vermijden dat je teveel vaktermen gebruikt is de volgende: Pen je B2C-boodschap neer alsof je voor een 12-jarige schrijft. Jouw B2B-booschap zet je op alsof die voor een 16-jarige schrijft. 

Op die manier verplicht je jezelf om helder te schrijven en het eenvoudig te houden. Eénvoud is een basisvereiste voor een goede, leesbare en begrijpelijke tekst. Het is niet voor niets het eerste woord in het acroniem S.U.C.C.E.S., dat tekstschrijvers als houvast gebruiken voor goede en duidelijke teksten: 

  • Simple
  • Unique
  • Credible
  • Concrete
  • Exciting
  • Story


Rare schrijfkronkels

Als mensen in de pen kruipen, dan schakelen ze vaak over op héél formeel taalgebruik. Ze maken het onnodig gecompliceerd, terwijl het met enkele andere courante woorden heel snel gezegd is. Zo wordt een simpele 'over' al eens 'met betrekking tot', een eenvoudige 'al' wordt een plechtige 'reeds' (als ze al niet samen gebruikt worden). Of een 'met' willen we zonodig via 'door middel van' gewicht geven. Gewichter woorden verzwaren de tekst en bevorderen de leesbaarheid niet. Vermijd ze dus.


Houd misschien dit gezegde van Mark van Bogaert in gedachten: schrijven is praten met papier ertussen.























Andere schrijftips


Ontdek ook de acties die we nemen bij het herwerken en verbeteren van jouw bestaande teksten. Je vindt er eenvoudige schrijftips die jouw tekst meteen een stuk aangenamer en efficiënter maken.



Veel schrijfsucces!


Andy Huvaere



P.S. En aarzel niet me aan de mouw te trekken als je wat hulp nodig hebt. Of als jou de tijd ontbreekt om werk te maken van een goede tekst.


Kies een opvallende en duidelijke call-to-action



Tip: tests wezen uit dat een CTA (call to action) die begint met 'ja, ik...' meer respons oplevert dan call-to-actions zonder de 'ja'. Het ja-woord schept een positieve mindset bij de lezer. Deins er niet voor terug om bijvoorbeeld volgende call-to-action 'Ja, ik schijf me in' te plaatsen bovenaan je webpagina. Dan is de positieve toon meteen gezet.


Schrijf ook concrete tekst in de call-to-action. Vertel je lezer wat hij moet doen. Mensen worden graag bij het handje genomen. Ook tijdens een online avontuurtje. Laat de tekst van de knop vertellen volgt na de klik. Dat geeft de lezer duidelijkheid. Is die tekst voor hem of haar aantrekkelijk? Dan heb je meer kans op conversie dan met een weinig zeggende 'meer' of 'ga verder'.


Eigenschappen van goede actieknoppen of actielinks?

  • ze vallen op
  • ze zijn concreet
  • ze bevatten werkwoorden
  • Ze verklappen wat volgt
Call to action schrijftips

CONTACT

Andy Huvaere

Wordpower Tekstbureau

Wordpower Tekstbureau