Webtekst

Webtekst

Jouw webteksten vormen mee jouw identiteit en sturen de perceptie die de wereld van je krijgt.


Voor webteksten gelden in grote mate dezelfde regels als voor alle soorten teksten. Toch is er een specifiek kantje aan schrijven voor het web. 


Weet: jouw mogelijke klant leest de teksten op jouw website niet alleen 25% trager dan een tekst op papier, hij of zij leest bovendien in een F-vorm. Eye-trackinganalyses toonden aan dat ze bovenaan links jouw tekst induiken, even snel naar rechts gaan, iets zakken, opnieuw naar rechts om vervolgens vooral links op de pagina je scherm af te dalen. Daarbij kijken ze vooral naar ankerpunten. Een menselijk gezicht. Een opvallende titel. Een knop die hen zegt wat te doen.


Mensen scannen een scherm op zoek naar interessante inhakers. Een goede copywriter zorgt daarom voor een tekst die via deze ankerpunten uitnodigt tot lezen en de aandacht vasthoudt. Maar hij denkt ook strategisch mee over wat werkt en wat niet. Jouw webtekst moet informeren, maar evenzeer charmeren en engageren. 


Daarnaast biedt je website ook mogelijkheden tot SEO-optimalisatie. Daarmee verhoog je je zichtbaarheid op de zoekresultatenpagina van Google en verhoog je de kans op meer bezoekers.



Webteksten - Eye tracking